Συνεχίζεται σήμερα για δεύτερη ημέρα η κοινοβουλευτική μάχη επί της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης από την αντιπολίτευση.
Η πρόταση δυσπιστίας την οποία κατέθεσαν χθες (26/03/2024) το ΠΑΣΟΚ και συνυπογράφουν ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση, Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας και στηρίζει χωρίς να συνυπογράφει το ΚΚΕ έχει ήδη προκαλέσει συγκρούσεις εντός και εκτός Βουλής.
Ήδη τον λόγο έχουν πάρει αρκετοί υπουργοί της κυβέρνησης οι οποίοι έχουν επιτεθεί με σφοδρότητα στον Νίκο Ανδρουλάκη προσάπτοντάς του πρωτοφανή και απροκάλυπτη σύμπραξη με συμφέροντα. Και σήμερα όπως και χθες η συνεδρίαση θα ολοκληρωθεί μετά τα μεσάνυχτα προκειμένου να τοποθετηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι βουλευτές. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η ομιλία του βουλευτή Σερρών και πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες θα αναφερθεί εκτενώς στο τι έγινε επί υπουργίας του έως και το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη όπου 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη παραιτήθηκε από υπουργός.
Σταϊκούρας: Κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση
Η διερεύνηση των συστημικών προβλημάτων ασφαλείας που οδήγησαν στο δυστύχημα και η ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου είναι η ισχυρή δέσμευση και το καθήκον της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την συζήτηση στη Βουλή της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
«Προφανώς, δεν είμαι εδώ για να ωραιοποιήσω καταστάσεις. Ούτε να ισχυριστώ ότι έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα.
Προβλήματα που έχουν σωρευθεί τις περασμένες δεκαετίες και για την επίλυση των οποίων απαιτείται συστηματική και πολύχρονη προσπάθεια. Υποστηρίζω, όμως, ότι κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
Ταυτόχρονα, παρουσίασε σειρά παρεμβάσεων που έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες.
Μεταξύ άλλων έδωσε έμφαση:
-στην παράδοση, τον Σεπτέμβριο του 2023, της Σύμβασης 717 για την ανάταξη της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας
-την παράδοση, τον Νοέμβριο του 2023 της Σύμβασης για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS – Level 1), επί της γραμμής και
– την ολοκλήρωση εντός του 2ου εξαμήνου του 2023, έργα για την ενίσχυση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Όπως τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, «ως προς τα πρόσφατα περιστατικά, που προφανώς είδαν το φως της δημοσιότητας, η πολιτική ηγεσία ζήτησε την άμεση υποβολή εκθέσεων που περιήλθαν σε γνώση της».
«Επί αυτών, έχουν ήδη εκδοθεί τα πρώτα πορίσματα.
Με βάση αυτά, θα συνιστούσα σε όσους εξάγουν βιαστικά συμπεράσματα, να είναι περισσότερο προσεκτικοί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας και πρόσθεσε:
«Ενδεικτικά, να πω ότι πριν από 6 μέρες ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και πρώτος υπογραφών την πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, Νίκος Ανδρουλάκης, είχε συνδυάσει τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου με αυτά που είδαν το φως της δημοσιότητας τις προηγούμενες μέρες.
Θέλω να ενημερώσω τον κ. Ανδρουλάκη και φυσικά δημόσια την ελληνική κοινωνία ότι στα πορίσματα των ίδιων των εμπλεκομένων φορέων τα οποία έχω προφανώς στην κατοχή μου αναφέρεται ως υπεύθυνος για τα συμβάντα που έχουμε εκθέσεις ο ανθρώπινος παράγοντας.
Επιπρόσθετα, οι συγκεκριμένες αναφορές διαπιστώνουν την αναγκαιότητα λήψης βελτιωτικών ενεργειών που αφορούν τον ανθρώπινο παράγοντα. Το κείμενο υπογράφεται από κάποιους από αυτούς που θέλατε να καλέσετε στην Εξεταστική Επιτροπή».
Και ο κ. Σταϊκουρας συνέχισε:
«Τι προτείνεται για αυτά τα συμβάντα; Το πόρισμα αναφέρει ότι:
Ο ΟΣΕ σε συνεργασία με τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα πρέπει να καταστήσουν σαφές στο εμπλεκόμενο προσωπικό ότι πρέπει οι επικοινωνίες μεταξύ μηχανοδηγών και σταθμαρχών να είναι σύμφωνες με τις οδηγίες γενικού κανονισμού κίνησης και κυκλοφορίας. Οι εντολές του σταθματάρχου πρέπει να είναι σαφείς και ξεκάθαρες όπως και οι ανταποκρίσεις τι οποίες θα πρέπει να ακολουθούν οι σταθμάρχες
Δεύτερον, να διενεργούνται επιπλέον μηνιαίοι τυχαίοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι στις ηχογραφημένες συνομιλίες, σε κομβικά σημεία του δικτύου, για να διαπιστώνετε αν βελτιώνεται η ποιότητα των συνεννοήσεων και είναι κανονιστικά προβλεπόμενοι.
Τρίτον, να ενημερωθούν ενυπόγραφα οι μηχανοδηγοί για την υποχρεωτική εκτέλεση των επικοινωνιών σύμφωνα με τις διατάξεις του γενικού κανονισμού κίνησης και των σχετικών εγκυκλίων.
Από αυτό διαπιστώνεται ότι στις ίδιες εκθέσεις δεν υπάρχει καμία σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο από τις ίδιες αναφορές των εργαζομένων»
«Απευθύνω μήνυμα προς όλους τους εμπλεκόμενους στην αλυσίδα του σιδηροδρομικού έργου.
Οφείλουμε να επιδεικνύουμε υψηλότερη ατομική και συλλογική ευθύνη, ώστε συμπληρωματικά με τις νέες τεχνολογίες, να αναβαθμίζουμε την ασφάλεια των μεταφορών και να ενισχύουμε την ποιότητα των υπηρεσιών.
Χρειάζεται συνεχής προσπάθεια, για να φέρουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο στο επίπεδο που οραματιζόμαστε και αξίζει στους πολίτες.
Αποτελεί χρέος μας προς τον ελληνικό λαό, αλλά και ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των θυμάτων και τον ισόβιο πόνο των οικογενειών τους», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.